Het begon allemaal… met een droom. 🙂 Een droom om een eigen chocoladebar op te starten. Aangezien ik nog studeer (ik zit in mijn laatste jaar kinesitherapie) en niet de financiële middelen heb om dit zelf te verwezenlijken, bleef het ook bij een droom. Tot 26 september, toen er plots een interessant mailtje in mijn mailbox belandde.
“Samen een bedrijf opzetten dat jij in alle financiële zekerheid runt? Dat kan.
Volg GRATIS Wingmen College, ons opleidingstraject, in samenwerking met de Uhasselt, dat jou inspireert en helpt bij het omzetten van een eigen idee in een succesvolle business. Dit doen we door te focussen op zowel de onderneming als de ondernemer.”
‘JA, DIT IS MIJN KANS, DIT MOET IK DOEN!’ En zo geschiedde het dat ik mij in een zotte bui inschreef voor Wingmen College.
Vol enthousiasme begon ik te werken aan een moodboard, om al mijn ideeën bij elkaar te brengen en zo overzichtelijker te kunnen pitchen. Iedereen die zich had ingeschreven, mocht zijn idee namelijk pitchen voor een jury. Zij kozen 20 mensen, 20 ideeën, die effectief mochten deelnemen aan Wingmen College. Een week later kreeg ik te horen dat ik tot één van deze gelukkigen behoorde.
Het eerste punt op het programma, was het kick-off weekend in de Ardennen. Het klonk al leuk, maar het overtrof al mijn verwachtingen. Wat een fijne groep, inspirerende mensen! Jammer genoeg kon ik niet het hele weekend blijven omdat ik die week ook examens had, bwèèerk 🙁 . Met spijt in het hart vertrok ik daarom vrijdagavond al huiswaarts. Ik was dan wel thuis, maar in gedachten was ik nog steeds bij Wingmen College. Ik bleef het hele weekend bezig met alle nieuwe indrukken die ik had opgedaan.
Ook bleef ik nadenken over mijn idee. Laat ik hier even wat meer over vertellen. ‘Een chocoladebar starten’ klinkt voor jullie misschien nogal vaag. Mijn oorspronkelijk idee was een tweedelig concept onder 1 dak. Enerzijds een gedeelte bar, waar mensen gezellig iets (chocomelk, duh) kunnen komen drinken en anderzijds een gedeelte winkel, waar allerlei ‘op chocolade geïnspireerde coole dingen’ worden verkocht, zoals t-shirts, kopjes met chocolade quotes of tekeningen… En als ik echt mag dromen, zou ik nog het liefst deze t-shirts en kopjes zelf ontwerpen.
Tijdens het weekend in de Ardennen zijn we onze ideeën verder beginnen uitwerken aan de hand van een business canvas model. Hier besefte ik dat het er in mijn hoofd soms veel makkelijker uitziet dan dat het in werkelijkheid is. Wat wordt mijn belangrijkste klantensegment? Hoe communiceer ik met deze klanten, hoe onderhoud ik mijn klantenrelaties en hoe lever ik waardeproposities? Hierover had ik nog nooit zo uitgebreid nagedacht! Maar hoe leuk dat mijn idee nu al een beetje ‘echt’ aan het worden is! Ik word steeds enthousiaster.
Aangezien ik eerst voor mezelf duidelijk wilde weten waar ik naartoe wil met mijn concept, besliste ik om eerst de nodige research te gaan doen. En waar kan dat beter dan… in een chocoladebar! Eens kijken hoe mijn toekomstige concurrentie het zoal aanpakt! Hier kwamen veel ideeën naar boven. Door iemand anders werk kritisch te bekijken, komen er automatisch goede alternatieve ideeën. Dit hele research gedoe was niet alleen superlekker, maar ook nog eens productief. Voor herhaling vatbaar… 🙂
Tijd om zelf een aantal ideetjes uit te proberen, aan de slag met chocolade. Mijn creatieve geest kan zichzelf weer uitleven, joepie! De eerste probeerseltjes zagen er mooi uit, al zeg ik het zelf.
Een tip die we kregen op het Wingmen weekend, was om een bevraging te doen bij een groot publiek over de prijs die ze zouden willen betalen voor het product. Daarom besliste ik om mijn product te verpakken en het uit te delen aan familie en vrienden. Ik vroeg hen wat ze zouden willen betalen voor het product wanneer ze het zouden bestellen in de chocoladebar. Misschien is het niet helemaal objectief om dit te vragen aan familie en vrienden, maar het geeft toch al een eerste beeld.
Dit ga ik vaker doen! Mensen gelukkig maken met chocolade, hoe mooi kan het leven zijn!